Forretningsbetingelser

PERSONDATA

Lund Advokater behandler oplysninger om vores klienter med det formål at udføre de aftalte opgaver. I den forbindelse registreres oplysninger i vores advokatsystem. Vi anvender ikke dine data til andre formål. Normalt videregiver vi ikke dine oplysninger, men i forbindelse med behandlingen af din sag kan der være behov for at dele oplysninger med eksterne parter som offentlige myndigheder, forsikringsselskaber, andre advokater, skønsmænd, vidner, banker og kreditforeninger, translatører mv.

Klienter registreres med navn, adresse, telefonnummer og mailadresse. Der indsamles kun de nødvendige oplysninger. Vi beder om CPR-nummer og en kopi af ID i sager, hvor det kræves i henhold til hvidvaskloven. Disse oplysninger opbevares i 5 år efter ophør af klientforholdet. Derudover registreres CPR-nummer i sager, hvor det er påkrævet, f.eks. ved tinglysning, sager om separation, skilsmisse, samvær mv. samt visse retssager.

I visse sager kan der forekomme følsomme data som helbredsoplysninger, oplysninger om straffemæssige forhold samt oplysninger om fagforeningsmæssigt tilhørsforhold. Disse oplysninger gemmes kun, hvis de er relevante for klientens sag.

Oplysningerne gemmes i vores advokatsystem i 10 år i overensstemmelse med forældelsesreglerne. Bogføringsmateriale gemmes i 5 år i overensstemmelse med bogføringsreglerne.

I henhold til databeskyttelsesforordningen har du ret til at se dine oplysninger, ret til berigtigelse (at få rettet oplysninger) og ret til at transmittere oplysninger. Hvis du ønsker at klage over behandlingen af dine personoplysninger, kan du klage til Datatilsynet på www.datatilsynet.dk. Her kan du også læse mere om dine rettigheder.

Dataansvarlig er Nicklas Lund Mynchau, nm@lundadvokater.dk. Du kan kontakte den dataansvarlige, hvis du har spørgsmål om persondata, herunder om opbevaring af disse, ønsker at se dine oplysninger, få rettet oplysninger eller ønsker at indgive indsigelser mod behandlingen af persondataoplysninger. Anmodninger om indsigt i egne data behandles inden for 1 måned.

Hvis en klient eller person anmoder om at få slettet data, skal anmodningen sendes til den dataansvarlige, der skal efterkomme den inden for 1 måned. Data slettes, medmindre der er et lovkrav om at opbevare dem.

Ved konstatering af databrud, dvs. uvedkommendes adgang til data, underrettes Datatilsynet straks og senest 72 timer efter. Derudover kontakter den dataansvarlige straks de relevante dataleverandører, der er berørt af databruddet, for at fastlægge omfanget af databruddet samt en handlingsplan for at genskabe data og datasikkerhed.

Hvis der er risiko for, at fysiske personers data er blevet brudt eller kan blive brudt, kontakter den dataansvarlige de pågældende personer hurtigst muligt.

ADVOKAT OG FORSIKRINGSOPLYSNINGER

Alle hos Lund Advokater er dækket af en ansvarsforsikring og garantiordning tegnet hos xxxx

Alle advokater er beskikket som advokater af Justitsministeriet og er en del af Advokatsamfundet.

Lund Advokater er underlagt Advokatsamfundets tilsyns- og disciplinærsystem og reglerne om god advokatskik i henhold til retsplejelovens § 126. Herudover gælder de advokatetiske regler. Reglerne, der specifikt gælder for udøvelse af advokaterhvervet, kan findes på Advokatsamfundets hjemmeside http://www.advokatsamfundet.dk/.

Advokatnævnet er en uafhængig klageinstans oprettet under Det Danske Advokatsamfund. Advokatnævnet behandler bl.a. klager fra forbrugere over advokaters salærer. Læs mere om Advokatnævnet på http://advokatsamfundet.dk/Advokatnaevnet.aspx.

Lund Advokater drives som enkeltmandsvirksomhed.

Lund Advokater anvender ikke klausuler om lovvalg eller værneting.

FORTROLIGHED

Alle oplysninger, der gives til Lund Advokater af klienter, eller som modtages om klienter eller andre i forbindelse med arbejdet for klienter, behandles fortroligt. Fortroligheden gælder også efter sagens afslutning.

HVIDVASKNINGSREGLER

Lund Advokater er omfattet af Lov om forebyggelse af hvidvaskning af økonomiske midler, og vi har derfor indberetningspligt til myndighederne. I henhold til loven har vi blandt andet pligt til at indhente identitetsoplysninger fra både nye og eksisterende klienter.